God kundeservice = effektiv marketing

Mange firmaer bruger en formue på marketing i form af eksterne reklamer og tiltag, som gerne skulle give kunder i butikken på sigt. Og mange af disse tiltag virker helt sikkert også, både reklamer, adwords, affiliate marketing, trykte annoncer osv.

Mange overser bare værdien i de kunder, som de allerede har, og det kan koste meget nemme og loyale kunder!

Du kender det sikkert selv, du køber det samme produkt i to butikker, den ene er lidt dyre end den anden, men til gengæld her de verdens bedste service, hopper og springer for dig. Selvom de er lidt dyre, handler du der, fordi det giver den bedste oplevelse, især hvis der opstår problemer, eller hvis du har brug for noget akut.

Sådan tænker de fleste kunder faktisk, prisen er ikke altid det vigtigste, hvis bare du har nogle fair priser, men til gengæld den bedste kundeservice!

Og det gode ved kundeservice er, at det er noget folk deler på deres sociale medier, de fortæller det til venner og veninder, og de giver så meget branding til din virksomhed, som ville koste en formue, hvis du skulle ud og købe den.

3 tips til god kundeservice – der virker!

Hvad skal man så gøre, for at have god kundeservice tænker du sikkert, for god service er meget subjektivt. Ofte handler det jo om kundens forventninger til, hvordan dit firma løser en problemstilling.

Selvom kundeservice er en subjektiv størrelse, så er der 3 ting, som altid virker, og som altid giver god feedback, uanset hvordan og hvorledes udfordringen ser ud.

Svar hurtigt på mails!

Det lyder måske basalt, men når en kunde kontakter dig på mail, er det fordi kunden har et spørgsmål eller et problem. Og her forventer de fleste, at de bliver taget seriøst, og dette sker hurtigt.

Undervurder derfor ikke værdien af, at kunne svare dine kunder hurtigt. Kan du svare indenfor få timer, får du en kæmpe stjerne i kundens bog, selvom du måske først kan løse problemet om en uge eller to.

Det at få et hurtigt svar, gør at kunden ikke skal tænke over problemet, og dermed ikke opbygger surhed eller vrede.

Værd ydmyg – sæt dig i kundens sted

Måden du skriver på, er alfa omega, når det gælder kommunikation på skrift. Derfor er ironi, jokes osv farligt, da det hele afhænger af, hvordan modtageren læser mailen.

Et godt råd er altid at være ydmyg, samt at sætte sig i kundens situation.

Det kan godt være, at det er postbuddet, som er fjolset i sagen, men tager du skylden, og siger, at I tager fat i pakkefirmaet, oplever kunden det som god service.

Giver du i stedet bare pakkefirmaet skylden, så kan slagsmålet med kunden risikere at begynde, og det gider du ikke ud i!

Så tal kunden efter munden, forestil dig, at det var dig selv, som havde et problem en dårlig oplevelse, og besvar så kunden, som du selv gerne ville have svar. Det virker!

Følg op

Punkt 3 er det letteste, og her kan du virkelig score point! Hvis du følger op på problemerne, spørger om den nye pakke er kommet sikkert frem, eller om kunden fik produktet til at virke efter hensigten, føler kunden sig ekstra speciel.

Og det gør at de vender retur, når de skal handle igen, eller teste nye produkter.

Det er noget, som tager 30 sekunder, men i forhold til PR, er det uvurderligt!

Så følg op på kundehenvendelserne, det betaler sig både på den kortere og længere bane.

 


Skriv et svar