Forbrugsvaner og marketing – derfor skal du satse stort på onlinemarketing

Det er utroligt at tænke på at det ikke er mere end en generation siden, at al handel og alle transaktioner foregik ansigt til ansigt. Man gik ned i sin lokale butik – hvad enten det gjaldt tøj, mad eller andre forbrugsvarer og betalte en person for sin vare, hvorefter man kunne tage det med hjem.

Sådan foregår det ikke helt mere – i hvert fald ikke udelukkende. Internettet og e-commerce har diametralt ændret, hvordan store dele af befolkningen handler ind nu til dags.

Selv dagligvarer og andre ”småting” er i dag noget mange køber online – og med så mange mennesker online er det også et sted ALLE forhandlere burde være tilstede – uanset hvad der sælges.

Her får du mine 3 bedste råd til, hvordan du kan gribe din onlinemarkedsføringsstrategi an og grunde til at din virksomhed burde være tilstede online.

ROBO – sådan har internettet ændret vores forbrugsvaner

ROBO er et engelsk udtryk og betyder ”research online – buy offline”. Det betyder i al sin enkelthed, at forbrugere i højere og højere grad laver deres research på et produkt online inden de laver den endelige købsbeslutning.

Det kan måske lyde mærkeligt at de ikke tager en købsbeslutning mens de har produktet i hånden. Det er der en god forklaring på, nemlig at internettet giver forbrugere rigtig god mulighed for at vurdere og anmelde produkter, som andre så kan læse online. Heri ligger ”research online”. Men de køber det altså offline.

Netop denne idé er noget mange detailhandlere, der ikke er online, glemmer at have med i regnestykket, når de skal beslutte sig om de også skal have en online webshop. For selvom det ser ud til at, der ikke kommer nogen salg overhovedet på webshoppen, kan det have en utroligt stor indirekte effekt på dit salg, hvis dine kunder kan kommunikere med hinanden og hjælpe hinanden med at finde det bedste produkt (og du sparer penge på service).

Så ikke alle indtægter er lige nemme at få øje på, når din forretning rykker online, men der er stadig indirekte fordele.

Personaliseret og hyper segmenteret markedsføring

En anden mulighed, som er vigtig at have i baghovedet, når man skal beslutte sig for om man vil satse på at gå online med sin forretning, er mulighederne for at målrette sin markedsføring.

Hvis du kun opererer offline, har du begrænsede muligheder for dette – du har svært ved at vide, om din markedsføring genererer nogle salg – og i så fald, hvilke kampagner, der genererer hvilke salg.

Med onlinemarkedsføring er det totalt anderledes. Her kan du på de mest brugte platforme, som Google og Facebook udvælge, hvilke segmenter du gerne vil have til at se din kampagne. På den måde spilder du ikke penge på dyre TV-reklamer, hvor du ingen anelse har om du egentlig rammer den rigtige målgruppe.

Samtidig er der utroligt mange  muligheder for afrapportering, hvor du kan se, hvilke specifikke resultater dine forskellige enkelte kampagner har givet. Så spilder du ikke unødvendige ressourcer på kampagner, der ikke giver resultater.

Tilgængelighed

En af hovedårsagerne til at forbrugerne har taget online-handel til sig i så høj en grad, er at det er nemt! De skal ikke ned i butikkerne og stå i kø i timevis, med skrigende unger overalt omkring sig. De kan bare sidde derhjemme og klare dagligvarehandlen eller julegaveindkøbet med et enkelt klik.

Samtidig er der heller ikke meget, der tyder på at dette ændrer sig lige foreløbig. Så, hvis du endnu ikke har rykket din forretning online, er det høje tide. Hvis du er vant til at sælge dine varer uindpakket så kig nærmere på forsendelsesemballage hos Antalis, så du er klar til at sende varer ud med lynets hast, når dine første onlinekunder melder sin ankomst.

Add Comment

Required fields are marked *. Your email address will not be published.